KÖPVILLKOR NOSTALGILADAN
Är det något du undrar över gällande våra villkor finns vi att nå på: info@nostalgiladan.se
GDPR OCH DINA PERSONUPPGIFTER
Från och med den 25 Maj 2018 ersätter nya EU-lagen GDPR (General Data Protection Regulation) den tidigare svenska personuppgiftslagen. Vi som e-handlare måste följa dessa nya regler för hur vi behandlar dina personuppgifter.
Hur vi behandlar din information:
Vi samlar bara in den information vi behöver för att kunna fullgöra vårt åtagande till dig.
Vi delar inte ut dina uppgifter till tredje part om det inte krävs för att kunna fullgöra vårt åtagande till dig (till exempel så måste Schenker få dina uppgifter för att kunna leverera varorna hem till er) och för att följa bokföringslagar.
Vi sparar bara den information som krävs enligt bokföringslagen, detta gör vi för att kunna ge er så bra och smidig service som möjligt.
Vi på Nostalgiladan respekterar er rätt till privatliv och hjälper gärna till om ni undrar något om vår datahantering. Vill ni läsa mer om era rättigheter och lagen kan ni hitta det på Datainspektionens hemsida.
Hos Nostalgiladan är vår VD dataskyddsombud.
1. Köp
Vid order hos oss gäller avtal om köp först när Nostalgiladan.se bekräftat köpet genom en orderbekräftelse. En orderbekräftelse skickas automatiskt i och med att beställning mottagits av Nostalgiladan.se. Om leveranstid ändras för ordern kommer kunden att meddelas om detta snarast möjligt. Du har alltid rätt att häva köpet utan kostnad fram tills dess att varan är skickad. Nostalgiladan erhåller ägande och återtaganderätt till samtliga produkter fram tills dess att fullständig betalning har mottagits från kund. För att handla på Nostalgiladan.se måste du vara över 18 år och Nostalgiladan.se måste kunna fastställa din bostadsadress.
2. Priser
I priserna ingår moms. Inga expeditionsavgifter tillkommer. Vid bekräftad beställning kan priserna enbart ändras av omständigheter som Nostalgiladan.se inte råder för. Ett exempel på detta vore väsenteligt förändrad moms. Om priset av någon anledning skulle ändras har kunden rätt att utan kostnad häva köpet.
3. Frakt
En fraktkostnad tillkommer på alla köp som ej hämtas i butik. Fraktkostnaden varierar beroende på vara, ni betalar bara fraktkostnaden för den vara vars frakt är dyrast. Fraktkostnaden tillkommer i kassan, ni kan se den fullständiga fraktkostanden för ert köp där.
4. Betalning
All betalning på Nostalgiladan.se sker via Klarna. Vid köp med Klarna gäller deras betalningsvillkor, ni kan hitta dem på Klarnas hemsida.
Det går även att betala med faktura via Klarna, då förfaller fakturan 14 dagar efter det att varan skickats. Du hittar Klarnas villkor för faktura här.
Fakturaavgiften hos oss är 0 kr.
5. Leveranser
Paket levereras av Schenker eller annan transportär till utlämningsställe. Vissa varor kan inte skickas med Schenker och måste levereras av Nostalgiladan. I sådant fall kommer fraktkostnad och fraktdatum att bestämmas över telefon eller mail. Beställningar som görs före kl. 12 på en vardag behandlas samma dag, annars behandlas beställningen nästkommande vardag. Leverans tar normalt mellan 4-5 arbetsdagar inom Sverige.
Ibland uppstår det förseningar i leveransen utom Nostalgiladans kontroll. Det kan ske till exempel om Schenker lägger paketet på fel bil eller av annan anledning inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommit. Du kan lita på att vi alltid meddelar dig om leveranser tar ovanligt lång tid. Du har som kund alltid rätt att häva köpet utan kostnad vid leveransförsening.
Om ni vill följa er leverans via nätet kan ni fråga oss via mail, så skickar vi Schenkers leveransnummer till er.
Nostalgiladan ansvarar för transport till dig som kund. Du och transportföretaget står för risken vid eventuell retur till oss.
6. Skadade varor
Om din vara är skadad eller felaktig är det viktigt att du kontaktar oss direkt. Varorna vi säljer är begagnade och ofta antika, därför är fel som är beskrivna eller tydligt synliga på bilderna på hemsidan inte tillräckliga för att få pengarna tillbaka.
7. Ångerrätt och reklamation
Vid distansköp har du rätt till 14 dagars ångerrätt. Det innebär att du har rätt att ångra köpet inom 14 dagar efter det att du mottagit varan. Ni står för transport och returfrakt vid ångerköp.
Om du vill reklamera en skadad eller felaktig produkt ber vi dig kontakta oss för vidare instruktioner. Vi nås enklast på mail: info@nostalgiladan.se. Meddela oss gärna innan du skickar något. Vid reklamation står kunden för frakten till oss.
Återbetalningar sker via direkt banköverföring eller Klarna. Summan återbetalas alltid till samma konto som använts vid köpet och snarast möjligt från det att vi godkänt returen.
8. Ej uthämtat paket
Om ni väljer att hämta ert paket hos oss är du som kund ansvarig för att se till att det sker. Efter en månad kommer ni kontaktas för att bestämma om ni fortfarande vill ha produkten eller inte. En lagerkostnad på 50:-/dag tillkommer för varje dag efter den 30:de dagen varan står kvar i affären. Om ni inte vill ha produkten sen måste denna lagerkostnad fortfarande betalas. Ni kommer informeras om detta över telefon på den 30:de dagen.
Du som kund är ansvarig för att det mobilnummer, den adress och den e-postadress du angivit är korrekta. Om ditt paket anländer till utlämningsställe skickas en avisering via e-post eller sms till dig.
9. Force Majeure
Vid händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.